Program kursu Terapia integracji sensorycznej II stopnia

I dzień

  • Zastosowanie terapii SI w pracy z dzieckiem z autyzmem
  • Autyzm – charakterystyka zaburzeń, specyfika metod diagnostycznych i wskazówki do terapii
  • Prezentacja testu Imitacji pozycji, procedura i zastosowanie
  • Ćwiczenia prezentowanego testu
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI Pozycja zgięciowa, wyprostna
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z autyzmem, program terapii
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dzieckiem z autyzmem z włączeniem prezentacji materiału filmowego

II dzień

  • Diagnoza SI dzieci z trudnościami w uczeniu się
  • Diagnoza SI dzieci z trudnościami w uczeniu się
  • Prezentacja testów: Identyfikacji palców, Lokalizacji bodźca dotykowego, procedura i zastosowanie
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: Kokontrakcja, napięcie mięśniowe,
  • Ćwiczenia wszystkich prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z trudnościami w uczeniu się, program w terapii
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dzieckiem z problemami szkolnymi z włączeniem prezentacji materiału filmowego

III dzień

  • Wczesne wspomaganie i terapia obronności dotykowej, charakterystyka syndromu
  • Dyspraksja: rodzaje i postępowanie terapeutyczne
  • Prezentacja testu Grafestezji: procedura i zastosowania
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: Palce – kciuk, Palec – nos, Diadochokineza
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z obronnością dotykową
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dzieckiem z nadwrażliwoscią dotykową z włączeniem prezentacji materiału filmowego

IV dzień

  • Diagnoza SI i wskazówki do terapii w MPDz
  • Diagnoza SI i wskazówki do terapii w MPDz
  • Prezentacja testu Przekraczania Linii Środka Ciała: procedura i zastosowanie
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: Ruchy gałek ocznych
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z MPDz
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dzieckiem z MPDz z włączeniem prezentacji materiału filmowego

V dzień

  • Zastosowanie teorii SI w diagnozie i terapii dziecka z kruchym X
  • Zastosowanie teorii SI w diagnozie i terapii dziecka z kruchym X
  • Prezentacja testów :Różnicowanie P, L, Równowaga pozycja statyczna
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI Test Schildera, Obroty ramion
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z łamliwym chromosomem
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dzieckiem z zespołem genetycznym z włączeniem prezentacji materiału filmowego

VI dzień

  • Stymulacja sensoryczna u niemowląt i dzieci z grupy ryzyka
  • Stymulacja sensoryczna u niemowląt i dzieci z grupy ryzyka
  • Prezentacja testu Obustronnej Koordynacji Ruchowej: procedura i zastosowanie
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: lateralizacja
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku małego dziecka w terapii SI
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z małym dzieckiem z włączeniem prezentacji materiału filmowego

VII dzień

  • Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z Zespołem Downa
  • Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z Zespołem Downa
  • Prezentacja testu: Oczopląs porotacyjny procedura i zastosowanie
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: ATOS, STOS
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z zespołem Downa
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dziećmi z zespołem Downa z włączeniem prezentacji materiału filmowego

VIII dzień

  • Diagnoza SI i wskazówki do terapii dzieci z ADHD
  • Diagnoza SI i wskazówki do terapii dzieci z ADHD
  • Prezentacja testu: Kinestezja procedura i zastosowania
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: Rotacja tułowia, ruchy wolne, praksje oralne
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z ADHD
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dziećmi z ADHD z włączeniem prezentacji materiału filmowego


IX dzień

  • Zależności między procesami SI a zaburzeniami mowy
  • Zależności między procesami SI a zaburzeniami mowy 
  • Prezentacja testu: Test Kopiowania wzorów procedura i zastosowanie
  • Ćwiczenia testów
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: Stabilizacja tułowia, Równowaga dynamiczna
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z zaburzeniami mowy na tle dysfunkcji SI
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w pracy w terapii SI z dziećmi z opóźnioną mową z włączeniem prezentacji materiału filmowego 


X dzień

  • Egzamin
  • Opracowanie wyników badań
  • Opracowanie wyników badań, ćwiczenia
  • Ćwiczenie testów SI
  • Ćwiczenia testów SI
  • Prezentacja próby Obserwacji Klinicznej SI: Niepewność grawitacyjna
  • Ćwiczenia prób klinicznych
  • Prezentacja przypadku dziecka z dysfunkcjami SI z analizą wyników testowych terapii 
  • Podsumowanie kluczowych zagadnień w podejściu diagnostycznym dysfunkcji SI z włączeniem prezentacji materiału filmowego 


XI dzień

  • Terapia w metodzie SI – zasady ogólne, przesłanki teoretyczne
  • Zajęcia warsztatowe na Sali – Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych
  • Sprzęt w terapii SI
  • Prezentacja terapii z dzieckiem :Film z terapii
  • Warsztaty, praca w zespołach: opracowywanie charakterystyk dla poszczególnych syndromów, Ćwiczenia na sali


XII dzień

  • Budowa programów terapii i techniki terapeutyczne w zaburzeniach SI związanych z podwrażliwością układu przedsionkowego /zaburzenia mowy, trudności w czytaniu, zaburzenia grafomotoryczne/
  • Zajęcia warsztatowe na Sali – Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych
  • Uwagi do analizy wyników prowadzonych obserwacji klinicznych, badań i ich pisemnego opracowywania
  • Prezentacja terapii z dzieckiem :Film z terapii
  • Warsztaty, praca w zespołach: analiza diagnoz i dopasowywanie ich do poszczególnych syndromów, Ćwiczenia na sali


XIII dzień

  • Terapia deficytu obustronnej koordynacji ruchowej, sekwencyjności i przekraczania linii środkowej ciała
  • Zajęcia warsztatowe na sali – prezentacje konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych
  • Masażer jako narzędzie terapeutyczne
  • Prezentacja terapii z dzieckiem :Film z terapii
  • Warsztaty, praca w zespołach: opracowywanie programów terapeutycznych i propozycji ćwiczeń do poszczególnych syndromów, ćwiczenia na sali


XIV dzień

  • Dysfunkcje modulacji u dzieci z ciężkimi zaburzeniami rozwojowymi
  • Zajęcia warsztatowe na Sali – Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych
  • Przerwa
  • Trening słuchowy
  • Obiad
  • Warsztaty, praca w zespołach: prezentacja syndromów przez poszczególne zespoły


XV dzień

  • Terapia obronności dotykowej i dyspraksji
  • Jak tłumaczyć nauczycielom, rodzicom, lekarzom co to jest integracja sensoryczna.
  • Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych: Masaż Willbarger
  • Warsztaty: ćwiczenia masażu Wilbarger
  • Prezentacja terapii z dzieckiem.
  • film z terapii. Omówienie i dyskusja
  • Prezentacja filmu „Applying Sensory Integration”